Ordförråd?

Det är viktigt för barns läs- och skrivutveckling att de har ett stort ordförråd, dessutom visar det sig i forskning att det är orden man lär sig tidigt som spelar roll. Som blivande pedagog får jag veta att det är viktigt att jag ”duschar” barnen med många olika ord och läsa olika genrer för dem och verkligen se till att de har ett stort och rikt ordförråd. Okej, jag köper den! Klart jag inte bara ska läsa ”LasseMajas detektivbyrå” eller ”Astrid Lindgren” för ungarna, men är det BARA min uppgift att se till att barnen har ett stor ordförråd? Det är inte helt omöjligt att jag kan komma att ha 24 elever. Normen idag är väl att man som förälder har tre barn. Föräldrarna har alltså betydligt bättre med tid för att läsa för barnen och duscha dem med ord. Men ändå ska det vara mitt jobb, samtidigt som jag ska hinna med att uppnå målen i matte och alla andra viktiga ämnen.

Vad är egentligen skolans uppgift och vad är föräldrarnas? Det skrivs åtgärdsprogram när ett barn inte når målen i läsning och då säger man att barnet ska läsa fem minuter hemma varje dag, men till och med detta är jobbigt för vissa föräldrar. Om du inte har tid att lyssna fem minuter på ditt barns läsning varje dag, hur tänkte du när du skaffade barn egentligen?

Jag är inte dömande och bitter utan anledning. Jag har sett elever som inte når sin fulla potential för att föräldrarna inte har ”tid” att hjälpa dem. Jag har sett elever som skulle må bättre av att ha andra föräldrar, men sånt säger man ju inte.

Om svarttusch

En tjugotvååring lärarstuderande ensamstående mamma. Visst låter det underbart? Skriver ofta om min vardag men blandar ibland in lite tankar och funderingar, kanske till och med lite politik?
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

