Vad gör du mamma?

Typ 100 gånger om dagen frågar Charlie: ”Vad gör du mamma?”, det kan vara tio gånger på rad utan att jag hinner påbörja något nytt. Jag måste också fråga tillbaka: ”Vad gör du Charlie?”. Till en början var jag såååå trött på det och tyckte det var så jäkla jobbigt och undrade varför han inte bara kunde ge sig. Men nu inser jag ju att det är hans sätt att lära sig språket! För på bara någon vecka har svaren JAG fått ändrats från:
”Åker buss” till
”Sitter i vagnen. Sitter i bussen” det är alltså samtidigt han säger de båda. Han säger alltså till mig att han sitter i vagnen i bussen. Det är ett stort framsteg och det gör det lite värt att svara på vad jag gör 20 gånger under en bussresa.

Det började dessutom med att han upprepade vad jag gjorde, typ såhär:
C: Vad gör du mamma?
J: Jag läser.
C: Läser.
J: Vad gör du Charlie?
C: Jag läser.

Nu kommer han istället med egna svar. Det är nog töligt för alla andra på bussen att lyssna på, men de får ta det, för det är en så stor förändring som sker i och med att han frågar att jag kan inte säga: ”Tyvärr Charlie nu har jag svarat tre gånger, du får fråga senare”.

Sen har ju talet i stort förändrats otroligt mycket, i början av sommaren kunde han inte många ord, nu kan han jättemycket och säger flerordsmeningar och kan alla namn på förskoleeleverna osv. Han är helt enkelt superduktig (som jag självklart tycker om allt hela tiden 😉 ). Jag värdesätter varje minut jag spenderar med honom och hur han gör mig till en bättre person och hur han lär mig så otroligt mycket om livet.

Om svarttusch

En tjugotvååring lärarstuderande ensamstående mamma. Visst låter det underbart? Skriver ofta om min vardag men blandar ibland in lite tankar och funderingar, kanske till och med lite politik?
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

