Lärarlegitimation

Jag blir så förbannat trött på Björklund och de blå så det finns inte. Det är skrattretande, jag spenderar 3½ år av mitt liv på en utbildning, jag tar dessutom studielån som jag kommer få betala tillbaka halva mitt vuxna liv. Vad får jag för det? Jag blir inte ens legitimerad för tusan! Jag måste gå ett introduktionsår först och ha en mentor. Enligt LR (lärarförbundet) så är min anställning det första året lika mycket värd bara det att arbetsplatsen måste ordna med en mentor och se till att vissa moment finns med. Jag måste också jobba motsvarande heltid i ett år innan jag kan bli legitimerad och kan inte få en fast tjänst utan att vara just legitimerad. Har de som bestämde detta missat att man de första åren hankar sig fram på vikariat. Det är få förunnat att direkt efter examen bli anställda på heltid ett år.

Det är ännu värre för fritidspedagogerna. De som började läsa samtidigt som mig går en lika lång utbildning men får ingen legitimation. Över huvudtaget, för ”fritidshemmet tillhör inte någon skolform”. Bullshit säger jag! Om alla fritidspedagoger bestämde sig för att strejka under ”skoltid” och bara vara på fritidshemmet så skulle (de flesta i alla fall) skolorna stanna. Fritidspedagoger hjälper till att avlasta lärarna i klassrummen, hjälper till vid utflykter, ha viss undervisning så som bild, drama och idrott. Det finns redan viss mobbning mot fritidspedagogerna som inte är rättvis, då de utesluts vid studiedagar trots att det lika mycket berör dem.

Är detta verkligen rätt och riktigt? Dels att man som nyexad lärare inte är legitimerad. Jag har ju gått utbildningen, jag har ju fått betygen och klarat kurserna. Vad fan begär ni? Jag är för en legitimation, men jag anser att man har rätt till den så fort man klarat utbildningen. Jag anser vidare att fritidspedagogerna ska ha legitimation, sen huruvida de ska inkluderas i den som är för lärarna eller om de ska ha en egen, det får de berörda uttala sig i. Jag är inte mer värd än dem, det är dem som gör att jag i framtiden kommer kunna göra mitt jobb. Utan fritidspedagogerna stannar skolan, glöm aldrig det. 

Om svarttusch

En tjugotvååring lärarstuderande ensamstående mamma. Visst låter det underbart? Skriver ofta om min vardag men blandar ibland in lite tankar och funderingar, kanske till och med lite politik?
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lärarlegitimation

  1. Lars skriver:

    Så, är det ordet legitimation du är för eller? Som jag fattar det vill du bara byta ut ordet examen mot ordet legitimation.
    Självklart är förslaget ogenomtänkt, det handlar bara om att visa att man gör något åt problemet med en allt sämre skola. Och vad är lättast? -göra en enkel och till synes omfattande förändring genom ett halvdåligt förslag eller förändra utbildningen i grunden och hitta på vettiga kurser som kan fylla luckan efter kurser som genusinspirerad regnbågsdans 90 hp.

Kommentera

