Vi hatar nämligen rasism, men är beredda att dö för rätten att använda rasistiska skällsord – utan att bli kallade rasister.

Kristina Lindquist har publicerat en debattartikel på expressens hemsida som jag tyckte var klockren. Hon tar då just upp problematiken att vi vill inte ses som rasister, men vi ska minsann ha rätten att säga rasistiska uttryck och hon ger flera exempel. Klockrenast är ändå att Alexander Bard menar att han kan minsann säga neger så mycket han vill för han kallar sig själv ”bög” istället för homosexuell. Jag känner igen detta så mycket så det finns inte. Hur många har inte hört: ”Jag säger neger för min mörkhyade kompis tycker det är okej”? Säg mig, när blev din kompis talesperson för alla mörkhyade? Jag kan säga som så att jag skulle inte tycka det är så kul att bli kallad för ”svenne” hela dagarna och det är ändå inte så negativt laddat som neger.

Jag kan förstå att man vill ta bort den negativa stämpeln från ordet ”neger”, men hur man än vrider och vänder på det så kommer det vara negativt laddat när vissa människor säger det. Hur ska personen som blir kallad det veta huruvida just den personen menar det positivt eller negativt?

Skribenten tar här i ett infekterat ämne och det ska hon ha en eloge för. Jag vet inte om jag skulle våga. Nu skriver jag i och för sig om det på min blogg, men den har inte ens lika många sidvisningar på ett år som hennes artikel kommer att få. Jag tycker alla ska läsa artikeln faktiskt, den finns HÄR!

(Som en litet, eller ja ett ganska stort, instick med citat från två SD-politiker:  Och på tal om riktig rasism så sade kommunpolitikern Annika Rydh (SD) i november att ”det finns ju den röda rasen, den gula rasen och jag är ju av ett vitt ursprung. En neger är en neger, inget nedsättande”. Partisekreteraren Martin Kinnunen fyllde i: ”traditionellt i Sverige så är neger en färg.” Jag tycker det är pinsamt att det fortfarande finns folk som tror på raser. Är vi några hundar eller? Jag trodde vi i Sverige kommit längre, men tydligen inte. Men det är väl inte för inte vi hade ett rasbiologiskt institut före alla andra. Och nej Martin, i Sverige är neger inte en färg, tänker du kanske på spanska? För jag har då ALDRIG hört någon i Sverige säga . ”jag köpte en neger tröja igår” utan vi säger ju ordet ”brun” istället.)

Om svarttusch

En tjugotvååring lärarstuderande ensamstående mamma. Visst låter det underbart? Skriver ofta om min vardag men blandar ibland in lite tankar och funderingar, kanske till och med lite politik?
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vi hatar nämligen rasism, men är beredda att dö för rätten att använda rasistiska skällsord – utan att bli kallade rasister.

  1. JP skriver:

    Well said! 😉

Kommentera

