Vem är du att dömma?

I samband med att det dök upp en bild på en orakad armhåla på melodifestivalen så har det börjat en diskussion varför människor hela tiden måste dömma sina medmänniskor. Det kan handla om ful eller snygg rumpa eller klädstil osv.

Det är fel att göra dessa bedömningar som inte grundar sig på mer än utseende, det måste ju de flesta hålla med om. Men ska man egentligen klaga? För jag kan lova att ingen bedömmer mig mer än jag gör. Varenda liten sak på mig som inte är perfekt är jag medveten om. Vissa grejer hatar jag och vissa grejjer har jag lärt mig att älska. Men faktum kvarstår, jag berättar ändå för mig själv ett par gånger om dagen hur ful jag är eller hur snygg jag är.

Vad är värst då? Att en främling jag aldrig pratar med tycker att jag är ful, eller att jag ständigt intalar mig själv det? Det senare såklart. Det är något jag jobbar med och det kanske inte ni vet, men jag har gjort enorma framsteg sedan början av sommaren. Och då har jag ändå tryckt ned mig själv i fem år. Så varsågod. Döm mig. För om ett år kommer jag bara skratta åt att jag en gång ens kände såhär.

Om svarttusch

En tjugotvååring lärarstuderande ensamstående mamma. Visst låter det underbart? Skriver ofta om min vardag men blandar ibland in lite tankar och funderingar, kanske till och med lite politik?
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

