En bebis to go tack?!

Läste en intressant debatt-artikel på Expressen nu. Bara det förvånar mig, det förvånar mig ännu mer att det är en moderat som skrivit den och jag kan på sätt och vis förstå vad han menar. Han skriver om problematiken runt surrogatmammor. Han menar på att en kvinna som ”lånar ut” sin livmoder kan tänkas vilja ha viss kompensation, och paret/kvinnan/mannen som vill låna den kan ju tänkas ha vissa krav, som kan vara lättare att få igenom om det finns något för kvinnan att förlora om hon bryter mot dessa. Just SÅ skrev han ju inte, utan han skrev; ”Det är ingen orimlig tanke att den som blir gravid för att själv aldrig ha barnet nära sig kan tänkas göra anspråk på någon form av kompensation. Och den som önskar en surrogatmoder kan ju också tänkas ställa vissa krav och anspråk. Med betalning kan det bli lättare att få det som önskas.”

Men min tanke blir ju i alla fall att om jag skulle använda mig av en surrogatmamma kanske jag skulle vilja att hon åt folsyra, tänkte på kostråden och avstod cigaretter och alkohol. Om jag då säger till henne: ”Jag lånar din livmoder, betalar alla omkostnader för dig samt ger dig extra 10 000 kr om du inte bryter mot mina krav” är ju chansen större att hon inte röker och dricker under graviditeten. Jag anser att man som surrogatmamma ska kunna få viss ersättning utom det uppenbara (att själva graviditeten ska vara gratis för henne) men som han skriver i artikeln, gränsen mot att sälja sin kropp är ju hårfin.

Jag finner det intressant att fundera på. Det finns de som vill vara surrogatmammor och det är ju toppen för alla kan ju inte bli mammor själva. Men om man kan börja be om ersättning kanske det blir ett sätt att få ihop pengar till hyran?

Läs Hans Wallmarks debattartikel HÄR

Om svarttusch

En tjugotvååring lärarstuderande ensamstående mamma. Visst låter det underbart? Skriver ofta om min vardag men blandar ibland in lite tankar och funderingar, kanske till och med lite politik?
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

