Sammanfattning av resan

Som alla vid det här laget vet så var jag under helgen, plus måndag och tisdag på utbildning med Ung Pirat, som är Piratpartiets ungdomsförbund. Jag tänkte här lite kort berätta vad vi gjort och varför det var viktigt för mig att komma iväg på det här. För just nu är jag superpeppad till att fortsätta, och att bli riktigt aktiv.

Lördagen började med att jag satte mig på tåget till Stockholm för att fortsätta till Uppsala. I Uppsala möttes alla upp och vi började med att lämna packning i möteslokalen vi hade under helgen. Det var ett bokcafé som var supermysigt. En dag vill jag tillbaka dit och köpa en kopp kaffe och en bok! Vi gick sedan och åt lunch på Max. Sen började dagen med att Lars, en av ledarna, kort förklarade Ung Pirats bildade och sen hur själva verksamheten fungerar med förbundstyrelsen, distrikt och lokalföreningar. Sen fortsatte dagen med att Drott berättade för oss hur man kan aktivera sig. Det var otroligt nyttigt, för han bara inte berättade vad man kan göra utan hur man bygger upp argument och hur man argumenterar.

Efter det åt vi middag med förbundsstyrelsen innan det blev ”fri lek”. Alla gjorde lite olika saker tillsammans med förbundsstyrelsen. Själv spelade jag TP med några 🙂 Det blev en hyffsat tidig natt och det märktes att det var smart dagen efter för vårt rum var några av de få som var klara i tid. Andra dagen, det vill säga söndagen, bestod av en föreläsning av Isak som berättade om partiets politik. Även Drott pratade vidare, nu handlade det om retorik. Även Lars fick chansen att höras lite då han fick prata om vad man kan göra när man kommer hem. Kvällen avslutades med god mat som Elin, en av ledarna gjorde.

Måndagen började sjukt tidigt. Klockan fem på morgonen stod taxibilarna utanför vandrarhemmet. Då började dagen med en taxiresa till Arlanda för att sedan åka till Bryssel. Väl framme i Bryssel lämnade vi bagaget på hotellet medan vi åt mat i väntan på att få checka in. Efter maten och in-checkningen så gick vi till Eu-parlamentet där vi möttes upp av Mab. Vi fick lära oss mycket om hur EU fungerar och lyssna på intressanta talare. Bland annat våra två parlamentariker, Christian och Amelia. Sedan fick vi äta tillsammans med Mab på en mysig restaurang vid parlamentet. Sedan blev det dags att gå och sova.

Idag bestod dagen enbart av att resa ungefär. Vi lämnade hotellet 07:18, bara åtta minuter försent, för att gå till tågstationen för att ta tåget till flygplatsen. Vi flög sedan tillbaka till Arlanda och sen hem till Karlstad.

Som jag skrivit tidigare, det har varit en superbra helg och jag uppmuntrar alla till att ta chansen!

Om svarttusch

En tjugotvååring lärarstuderande ensamstående mamma. Visst låter det underbart? Skriver ofta om min vardag men blandar ibland in lite tankar och funderingar, kanske till och med lite politik?
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Sammanfattning av resan

  1. David F skriver:

    Bra sammanfattning, det var trevligt att träffas!

  2. Johan skriver:

    Mycket lyckat!

  3. Ping: Tredje introduktionsutbildningen genomförd - Ung Pirat - Ung Pirat

  4. Anna Johansson skriver:

    SV: Det har du rätt i..läste de igen och såg att jag skrivit de då. Tänkte inte ens på de.
    Hoppas dock att de är okej att jag ändå nämner honom.

  5. Ping: Besök nere i parlamentet « Gustav Nipe, ordf. Ung Pirat

  6. Ping: Nyhetsbrev april - Ung Pirat - Ung Pirat

Kommentera

