Genus

Genus är på tapeten, inte minst med tanke på ordet ”hen”. Det är faktiskt ett ganska användbart ord måste jag säga. Jag har använt det i en tenta istället för att skriva ”han eller hon” och även när man pratar. Men ja, jag har inte gått så långt att jag tilltalar personer jag vet könstillhörighet på för hen.

Jag är långt ifrån så påläst om genus som jag borde vara med tanke på vilket yrke jag valt. Men min åsikt är kort och gott, låt barn vara barn och låt människor vara människor. Min son älskar bilar, då får han leka med bilar. Han ville ha en dockvagn, då fick han en dockvagn. Han tjatar om nagellack, då får han nagellack. För mig finns inga gränser för vad han kan få leka med. På samma sätt som om jag får en dotter kommer jag inte bara erbjuda Barbies och smink. Hon kommer få samma möjlighet att leka med bilar, duplo och verktyg. Tyvärr är det killarna som blir lidande i det här. Det är sällan man hör att en tjej inte får leka med vad hon vill, det är alltid pojkarna som ska formas i en mall. Och det är värre om en pojke är flickig än tvärtom.

Har vi inte kommit för långt i vår utveckling för att envisas med att forma våra och andras barn i en stereotyp mall grundat på kön?

Om svarttusch

En tjugotvååring lärarstuderande ensamstående mamma. Visst låter det underbart? Skriver ofta om min vardag men blandar ibland in lite tankar och funderingar, kanske till och med lite politik?
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

