Första maj

Att en så tråkig dag kan ha så fint väder, det måste vara ödets ironi, eller? Nu kanske ni undrar vad jag pratar för smörja, vad är tråkigt med första maj? Det är ju dagen då arbetarna får ledigt för att göra sin röst hörda, det är dagen större delen av befolkningen som är under 30 år ligger bakis och just det här året hade nog många en väldigt lång helg. Det finns väl inga fel med det eller? Men bortse från just de delarna och kom ihåg något ännu viktigare. Från och med idag så sparas allt om dina samtal. Från och med idag kan polisen se vart du var när du ringde en person och vart du var när samtalet avslutades. En skitgrej eller hur? Nej det är ingen skitgrej, det är väldigt viktigt. Varför ska hela befolkningen behandlas som brottslingar? Lägg pengarna på riktigt polisarbete istället, det skulle lösa fler brott. I Tyskland där direktivet redan införts (och tagits bort!) löste man ca 0,002% fler brott med hjälp av direktivet. Om de pengarna istället skulle läggas på polisarbete skulle garanterat fler än 0,002% fler brott lösas, i alla fall om poliserna fick göra annat än att fejkblåsa i alkolåset.

Det är såklart Datalagringsdirektivet jag pratar om. Jag har inget att dölja, jag planerar inga terrordåd eller mord, då ska jag inte behandlas som det heller. Det gick för långt redan med FRA-lagen. Det mest pinsamma med allt det här är, att de som har något att dölja redan vet hur de ska göra för att informationen inte ska lagras. Så din och min integritet minskar till ingen nytta.

Jag brinner inte bara för min integritet utan även din, precis som Piratpartiet gör.

Intressanta länkar:

Anna Troberg – Vad är datalagringsdirektivet (läs hela bloggserien, är fem inlägg, som förvisso skrevs innan det röstades igenom, men faktan är densamma)

Piratpartiet

Bli Pirat!

Svarttusch – Varning för politik igen då… 

Om svarttusch

En tjugotvååring lärarstuderande ensamstående mamma. Visst låter det underbart? Skriver ofta om min vardag men blandar ibland in lite tankar och funderingar, kanske till och med lite politik?
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Första maj

  1. Ping: DLD, fortsättning följer | svarttusch

  2. Ping: DLD, fortsättning följer (Kopierat från gamla bloggen) « Svarttusch

Kommentera

