DLD, fortsättning följer

Sedan den 1 maj lagras information om vem du ringer, mejlar och när du loggar in på Internet, samt vart du befann dig när du gjorde det. Datalagringsdirektivet började då gälla i Sverige. Imorgon röstar riksdagen om hur och när polisen får begära ut informationen som lagrats. Mathias Sundin, riksdagsledarmot för Folkpartiet kommer gå emot sina egna och rösta emot det lagda förslagen av den anledningen att han har stora invändningar mot förslaget. Han menar på att det enbart borde vara för grövre brott som uppgifterna ska kunna begäras ut. Förslaget som är nu är att brottet ska ge minst 6 månader i fängelse, han vill istället öka till 2 år. Han menar även på att vi skulle aldrig ta att vår post skulle gå igenom ett filter på samma sätt som mejl idag gås igenom. Den nya tekniken ska inte leda till att vi har minskat privatliv.

Jag själv anser ju att datalagringsdirektivet (DLD) aldrig skulle införts, och att det borde avskaffas ASAP. Jag vill inte ha ett samhälle där alla invånare behandlas som brottslingar, och där vi är skyldiga till motsatsen bevisats. Det handlar inte om rent mjöl, för jag har egentligen inget att dölja. Det handlar om att jag ska inte behöva bevisa det. Polisen har inte rätt att titta i min väska utan tillåtelse, men det ska lagras information om mina telefonsamtal som de kan begära utdrag på för mindre brott? Nej, nu måste vi säga stopp. Det är för sent just nu att rösta emot DLD, det är redan infört, men jag hoppas att det kommer vettiga regleringar runt det, och att våra protester i slutändan kommer leda till att Sverige väljer att avveckla det.

Fråga dig själv vilket samhälle du vill leva i. Vi börjar närma oss samhället som George Orwell beskrev i boken 1984. Är det samhället du vill leva i? Att dina barn ska leva i?

Intressant läsning:

Därför röstar jag i morgon nej till det nya lagförslaget

Röstar nej till nya lagen – efter datalagringsdirektivet

Lagförslaget kan sätta dit fildelarna

Svarttusch – Första maj

Om svarttusch

En tjugotvååring lärarstuderande ensamstående mamma. Visst låter det underbart? Skriver ofta om min vardag men blandar ibland in lite tankar och funderingar, kanske till och med lite politik?
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till DLD, fortsättning följer

  1. sandra skriver:

    det är helt sjukt.. snart ska man väl inte få gå på toa utan att det ska registreras..

Kommentera

