KD vill ändra om föräldraledigheten

Idag, fredag, bestämmer Kristdemokraterna om huruvida de ska lägga om sin familjepolitik. Partiledningen yrkar på att de två öronmärkta pappamånderna ska avskaffas, att det ska införas ytterligare 30 dagar och dessa ska kunna sparas ända till barnet är 18 år.

Jag tycker det är en förträfflig idé! Jag ser egentligen inget problem med de öronmärkta pappamånaderna, för det finns även två öronmärkta mammamånader, och har man ensam vårdnad får man alla månaderna i alla fall. Men samtidigt är jag ju emot regelverk som berättar för oss hur vi ska leva våra liv och hur vi ska vara föräldralediga. Jag tycker det är bra med hastighetsbegränsingar och att man inte får skada andra, men när några politiker ska bestämma hur svenska folket ska vara föräldralediga, då är det något som är fel. Jag är dessutom av den åsikten att jag inte tror det behövs. Pappor, likväl som mammor, vill vara hemma med sitt barn. Det är allt oftare föräldrarna delar på det, och det är för att de själva vill, inte för att de måste.

Att man ska kunna spara dagar till barnet är 18 år också en utmärkt idé, idag får man spara till barnet är åtta år. Men 30 dagar att kunna använda de resterande tio åren vore toppen. Man skulle alltså under sex år vara ledig en extra vecka med sina barn på valfritt lov, det vore ju fantastiskt.

Om svarttusch

En tjugotvååring lärarstuderande ensamstående mamma. Visst låter det underbart? Skriver ofta om min vardag men blandar ibland in lite tankar och funderingar, kanske till och med lite politik?
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

